Electriciteit

 

Tweede accu (huishoudaccu) 

De  auto is voorzien van een electriciteitscircuit (huishoudcircuit) dat volledig afgescheiden is van het autocircuit. tweede accu

Onder de motorkap is de 2e accu (onze huishoudaccu) geplaatst (Northstar AGM accu).  Deze accu wordt veel gebruikt in telefooncentrales. Onze keuze is op de AGM (glas)accu gevallen omdat deze de grootste opbrengst heeft voor de beschikbare plek en ook nog eens precies past (heeft veel speurwerk gekost. Voordeel AGM accu:kan liggend en op z'n kant geplaatst worden (wat nodig was), kan tegen diepteontlading, heeft een hogere opbrengst (125Ah/20u AGM accu zou vergelijkbaar zijn met 180Ah/20u gelaccu -dit moet nog blijken-) is langer houdbaar -hopen we-. Hij heeft in ieder geval 5 jaar garantie, is ons beloofd. Als startaccu hebben we wegens niet meer toereikend zijn van de originele een Varta gekozen (de Varta Accu 12V 95Ah Blue Dynamic). Helaas in Mongolië een nieuwe startaccu moeten kopen. We hebben daar vaak op de huishoudaccu gestart. Daar ligt een kabeltje met snelsluitertje uit het relais tussen. Erg handig. Thuis blijkt dat Varta 2 jaar garantie geeft, en we krijgen mooi uit coulance een nieuwe van hen!

De huishoud- en startaccu worden opgeladen door de dynamo van de auto.

We gokken er op dat we accu voldoende capaciteit heeft wanneer wij ongeveer 3 dagen (bij 30'C) op dezelfde plek willen blijven staan.

Op de huishoudaccu hebben we oa. de autoradio (lekker muziekje als we een paar dagen stilstaan), verlichting (12V), koelkast (12V), de omvormer, 5 stopcontacten (12V, 220V), standkachel (12V), waterpomp (12V) en werklichten achter (12V) aangesloten.

 

het aantal meters draad in de auto is ontelbaar.

 

Uiteraard hebben wij nagedacht over zonne-energie. Dit vonden we in eerste instantie een ideale oplossing, maar uiteindelijk zijn we van dit idee afgestapt. Reden: extra (aanschaf)kosten, zonnepanelen zouden we op het dak moeten monteren waardoor we altijd (ook in nl) met een roofrack rijden (hoger dieselverbruik). En daarbij hebben zonnecellen zon nodig en parkeren wij de auto bij hitte bij voorkeur in de schaduw. Én het is diefstalgevoelig,

Het nadeel van de dynamo is dat we, wanneer we een aantal dagen niet rijden, de motor af en toe te moeten laten draaien om de huishoudaccu weer bij te vullen. We hopen zeker 3 dagen te kunnen blijven staan bij 30C.

 

Omvormer (1500 continu/3000 Watt piekbelasting)

Vormt de 12V spanning  die door de huishoudaccu wordt geleverd om in 220V. wisselspanning. We hebben een bizar grote omvormer (maar relatief klein apparaat) geplaatst omdat we de mogelijkheid willen hebben om energievretende apparaten (broodbakmachine?) aan te sluiten. (En niet te vergeten thuis: stofzuiger, hogedruk reiniger, boormachine en slijptol, onze overal voor gebruikte Dremel. Eigenlijk als je een auto verbouwd is het bizar handig om vanaf het begin al overal stopcontacten ín de auto te hebben).

Daarnaast schijnen omvormers de eigenschap te hebben om af te slaan bij door zichzelf opgebouwde hitte. Wij reizen door bloedhete gebieden waardoor de omvormer zichzelf niet meer kan afkoelen. Grotere omvormers hebben daar minder last van omdat zij over een grotere koeling beschikken. Wij hopen dat we hierdoor minder "uitval" hebben.

 

Zekeringkast

Alle elektriciteitvretende zaken die zijn aangesloten op de huishoudaccu zijn gezekerd en komen samen in de zekeringkast (5 groepen).

 emiel monteert diodeblok

Diodeblok

Er bestaan intelligente meedenkende scheidingssystemen die regelen dat bij het starten van de auto eerst de startaccu en dan pas de huishoudaccu wordt opgeladen. Wij hebben in het begin gekozen voor een niet denkend diodeblok en een niet denkende stopknop. Dit is goedkoper, is minder kwetsbaar, kan onder de motorkap (minder watergevoelig) geplaatst worden én het is oerdegelijk. Door dit diodeblok is het uitgesloten dat de startaccu leeggetrokken wordt op het moment dat de spanning in de huishoudaccu te laag is. Nadeel kan zijn dat bij het starten van de motor beide accu's tegelijkertijd worden opgeladen. Dit bleek ook. Na een wat maanden rijden trok de startaccu het soms niet meer. Dit kwam doordat Buca meermaals per dag slechts 500m. rijdt. Daardoor was er net nog te weinig spanning opgebouwd in de dynamo om over het diodeblok heen te gaan na het starten.

Inmiddels hebben we een IBS 100 ertussen geplaatst. Het scheidingsrelais werkt nu prima. Laad alleen de startaccu de eerste paar minuten én tot de startaccu voldoende spanning heeft. Daarna schakelt ie pas door naar onze tweede accu. 

 

Stopknop

De electriciteit hebben we zo aangelegd dat het autocircuit volledig is afgeschermd van het huishoudcircuit. De enige verbinding die bestaat is tussen beide accu's (opladen van accu's). Ook deze verbinding kunnen we eenvoudig verbreken doordat we bij de bijrijdersstoel een stopknop hebben geplaatst.Dit kan handig zijn wanneer de spanning op de startaccu te laag is. Op zo'n moment koppelen we de beide accu's los zodat de startaccu als eerste opgeladen kan worden.

 

 

Verlichting

 

binnenkant auto:

4 lampen (met romantische dimmer!) in achterste deel auto, 1 leeslamp aan dashbord gemonteerd

buitenkant auto:

koplampen vervangen door xenonverlichting.

De originele Toyota verlichting kun je vergelijken met romantisch kaarlicht. Dit hebben we vrij snel vervangen door 100W lampen (fikse verbetering). De Neonverlichting maakt daarop weer een enorm verschil.

Ook zijn onze knipperlichtjes aan de zijkant nu permanent brandend (en knipperend als we afslaan), maar dat is meer alleen leuk.

2 Verstralers geplaatst op voorbumper. (Hella Comet FF300 wit H3) Op dashbord per lamp een schakelaar gemaakt zodat we onafhankelijk ook één berm kunnen verlichen.

2 Werklichten aan achterkant auto. (links en rechts met ieder 2x55W) Te bedienen vanaf het dashbord, maar ook mbv een schakelaar bij de achterportier. Verlicht een heel weiland. Handig bij het behandelen van koe bij nacht.

Derde remlicht, met mogelijkheid om het remlicht onafgebroken te laten branden (bijv. bij woestijnritten als signaallicht in een zandstorm). 

TerugVerder